2012. október 30., kedd

Dishonored - Megbecstelenítve steampunk módra

Eltelt két hónap is mire utoljára ide írtam de ma reggel úgy gondoltam itt lenne az ideje. Az egyik fórumon a Need for Speed Most Wanted kapcsán pár soros írásomra kaptam is erre egy kis megerősítést. Így hát megpróbálom a két hónapnyi játéktermésből általam kipróbált címeit elemezni. Kezdjünk is hozzá:




Lassan olyanok lesznek a játékok számomra, mint a filmek. Már nem a történetük alapján, hiszen ebből a szempontból az elmúlt 5-6 évben rendesen el vagyunk látva de még az is lehet, hogy régebb óta. Elsősorban azért hasonlítom a filmekhez, mert erőteljesen megosszák a közönséget és míg valakinek eszméletlenül tetszik, addig mások egyenesen hallani sem akarnak róla. A kettő között elég vékony a réteg, akik valamilyen más okból játszanak egy játékkal illetve néznek megy egy filmet.
Ennek lehet az az oka, hogy rengeteg a játék a piacon, amiből lehet válogatni; nem úgy mint a 90-es évek közepe-vége felé, hogy volt egy pár cím, amit szinte mindenki ismert és többnyire szeretett is. Az is igaz viszont, hogy akkor még a mindenki ismerte a boltokban kapható mobiltelefonok típusait. :)
De ne kanyarodjunk ennyire el!

A Dishonored kapcsán végig úgy éreztem, mintha a fogamat húznák a játék közben. A játéknak van egy igen sajátos, eddig általam soha nem tapasztalt látványvilág mellé járó hangulata is. El kell ismeri: valóban steampunk a hangulat is.
Tisztázzuk akkor mit is jelent maga a steampunk és erre barátnőm, Wiki siet a segítségünkre:

Steampunk - Wikipédia

Van valami furcsa és egyben magával ragadó ebben a steampunk dologban de van egy elég sötét oldala is, mint minden másnak. A játékban szerencsére ezzel az oldallal nem nagyon lehet találkozni.


A játék főhőse és az általunk irányított karakter becsületes neve Corvo Attano, a császárnő legjobb testőre. Egy megbízás miatt hosszú időre elhagyja az országot és a történet elején éppen hazatér Dunwall városába, hogy jelentést tegyen. Az első ismerős (már a történet szerint az) egy kislány, Emily a császárnő leánya, aki szívélyesen üdvözöl minket: igazából a karunkba rohan és máris bújócskázni hív.
Mikor eljutunk a császárnőig és átadtunk neki a jelentést hirtelen a semmiből bérgyilkosok jelennek meg és bár próbáljuk az uralkodónőt védeni, végül mégis megölik, leányát pedig elrabolják.
Jókor voltunk a rossz helyen - ahogy mondják kicsit később a játékban -, hiszen a gyilkosok szó szerint elillannak, minket pedig ott találnak véres karddal a császárné felett...
Ilyet láttunk már filmeken egy párszor...

A történet innen kezdődik és nem is akarok jobban belefolyni, nem akarom szétspoilerezni a leírást. Természetesen célunk lesz a kislány megtalálása, valamint a gyilkosok kézre kerítése.


A játékot érdemes magyarul játszani, noha én bírok némi angoltudással akkor sem értettem volna a felét a játéknak és negyed ennyit sem éreztem volna át a hangulatából. Nem kell semmilyen magyarítást keresni hozzá az interneten, már így adták ki szerencsére.
A játék során rengeteg könyvet lehet találni, amit noha az elején érdeklődve olvastam a végére már csak azért nyitottam ki őket, hogy a naplóbejegyzés megszülessen ha esetleg valami információra van szükség a továbbhaladáshoz.
Azért az a pár könyv is bőven elég volt, hogy egy picit jobban érezzem azt a steampunk hangulatot..
A legtöbb, számomra tényleg érdekes játékot úgy szoktam végigjátszani, hogy egy picit beleélem magam a karakterbe: nem rohangálok, helyette nézelődöm ha olyan helyre érek, átlapozom a plusz információkkal teli könyveket, bejárom a helyet stbstb. Hát ez nem igazán jött össze most. :) Sajnálom.

Az is igaz, hogy én nem voltam soha nagy híve a lopakodós játékoknak, így a Hitman sorozat egyik részét sem játszottam soha. Na jó, talán egyet még 2004 körül de egy óra után meguntam.
A Dishonored-ben - akárcsak a Hitman-ben - rajtunk áll a döntés, hogy ellopakodunk mindenki mellett vagy pedig szép csendben eltesszük az őröket és lehetséges szemtanúkat  láb alól. A játéknak kétféle vége van aszerint, hogy mennyit gyilkoltunk és a betöltés közbeni kiírások alapján pedig minél kevesebb az áldozat, annál világosabbak a pályák. Nem tudom hogy lehetnének a nappali küldetések még világosabbak ennél, hiszen én a játék végére elég áldozatot szedtem a sötétebb befejezés megtekintéséhez. ( Mondjuk az egyik nappali küldetés után is azt mondták, hogy mennyi mindent meg tudok oldani egyetlen éjszaka alatt... )


Dunwall egyébként London steampunk-os megfelelője, mely város fölé emelkedik a szintén hasonló értelmezésben megalkotott Big Ben. Igazából pontosan ennek a művészeti ábrázolásnak az oka, hogy nem egészen tudjuk megállapítani, hogy most a múltban vagy a jövőben vagyunk.
A városban élőket pestisjárvány sújtja, patkányok mindenhol és a romos utcákat ellepi a szemét, nem egy esetben a fehér lepelbe csomagolt hullák. Corvo ugyan valami oknál kifolyólag nem fertőződik meg a betegséggel, holott nem egy esetben fordult velem elő a játék során, hogy egy agresszív patkánycsapat megrohamozott és vadul rágcsálni kezdtek.

Mielőtt belefolynék a lehetőségek kivesézésbe nem árt egy picit beszélni a játék grafikájáról. Egy szóval: szép. Több szóval: nem szép. Azt hiszem használhatom rá az "érdekes" kifejezést, annak is a fanyar változatát. Mindazonáltal mint megannyi más, ez is a fejben dől el. Ha valaki tud azonosulni a játék főszereplőjével, történetével nyilván másképp fogja látni, mint én akinek azért annyira nem tetszett a játék. Hasonló karakterkidolgozást az Alice - Madness Returns-ben láttam de konkrétan ott tetszett a megvalósítás és a kicsit animációs filmekre jellemző, kissé elnagyolt figurák. A Dishonored kapcsán is hasonlóak a karakterek de inkább akarták valósághűnek ábrázolni, mint az Alice-ban. Ezenfelül a többi textúra is kicsit problémás számomra de valószínűleg nem tudtam magam teljesen átadni a steampunk-érzésnek. Az állóképeken abszolút nincsen gond; nagyon szépnek látszik de mozgás illetve játék közben már valahogy...nem olyan.


A játék során jobb kezünkben végig a képen látható kard lesz, melyet el is tehetünk de nincs jelentősége még annak ellenére sem, hogy a tippek között írják: a kard elrakásával gyorsabban tudsz mozogni. Nyilván ez a játékstílustól is nagyban függ...khmm...és én szinte soha nem tettem el. :)
Küldetéseinket ezenfelül az úgynevezett Kívülálló is segíti, mégpedig a természetfeletti erők adományával. Miután megszereztük tőle a tetoválást, különféle erőket segítségül hívva tudunk haladni a előre a játékban.

Legnagyobb "barátunk" az úgynevezett Villanás képessége, mellyel gyakorlatilag az egyik helyről a másikra tudunk teleportálni. A Villanást nem hallják az őrök, így ha éppen ölni támad kedvünk akkor egy pillantás alatt mögé tudunk kerülni és véghezvinni a tervünket. A képesség menekülésre is rendkívül alkalmas ha éppen úgy lenne rá szükség.
Nem kevesebb, mint kilenc képességet tudunk választani és a későbbiek folyamán magasabb szintre emelni, az úgynevezett rúnák segítségével. Ezeket a rúnákat a küldetéseink során találhatjuk meg elrejtve de kaphatjuk egy-egy küldetés után, vagy épp jutalomként is ha valakinek a kedvében jártunk. Az elrejtett rúnákat a Szív segítségével lehet megtalálni.

A Szív szintén egy steampunk megjelenésű "tárgy", mely női hangon beszél hozzánk ha használjuk. Ha ellenségekre irányítjuk és úgy használjuk akkor egy-két mondatban elmondja az adott karakter történetét. A Szív a rúnákon felül a Csonttalizmánokat is mutatja a térben, melyekkel bizonyos képességeinkhez adnak hozzá bónuszt ha aktiváltuk őket. Ennek a használatát viszont mondja el a játék! :)

Visszatérve a természetfeletti erőkhöz: a másik nagyon hasznos képesség a Sötétlátás, mellyel a falakon át is láthatjuk ki tartózkodik a közelünkben illetve az illető merre felé néz. Enélkül a képesség nélkül gyakorlatilag nem is lehet a játékkal játszani. Ezen képesség második szintjén már nem csak embereket, hanem csapdákat és a számunkra hasznos tárgyakat is látjuk.


A Megszállás képességével első körben állatokat, később embereket tudunk tudunk irányítani hosszabb-rövidebb időre. Például ha patkányt szállunk meg, akkor tudunk a szellőzőjáratokban is közlekedni, ezáltal olyan helyekre is eljutni, ahová nem tudnánk észrevétlenül menni. A patkányok kicsik és utálatos fajai a játéknak, ezért a nem általunk irányított karakterek alkalomadtán eltapossák. Kutyák megszállásával ez a helyzet már értelemszerűen nem fordul elő de egyetlen képességük, ami számunkra elérhetővé válik az a sprintelés. Az őrök megbűvölésével pedig át tudunk jutni a túlságosan jól őrzött területeken de ebben az esetben nagyon kevés ideig tudjunk gyakorolni a Megszállást.

Az Időhajlítás első szintjén le tudjuk lassítani az időt, míg a második szintjén egy kis időre meg is tudjuk állítani azt. Ennek leginkább akkor van jelentősége ha a környező szemtanúk száma túl sok, ugyanis ezen képesség birtokában kivitelezhetünk nagy tömegben is szinte akármit. Hatásának korlátozott időtartamának köszönhetően ritkán van rá szükség de akkor nagyon!

A képen látható felső sor következő tagja a Kirajzás képessége, mellyel patkányokat tudunk megidézni egy adott pontra. Ezek a patkányok ugyan minket nem de rajtunk kívül mindenkit megtámadnak illetve a földön fekvő hullákat eltüntetik. A képesség második fokozatán nagyobb csapatot tudunk idézni.
A Kirajzással megjelenő patkányok egyikét szükség esetén természetesen meg is tudjuk szállni. Ez abban az esetben hasznos ha esetleg egy szellőzőjáratot találunk, amit fel szeretnénk fedezni de a közelben nincs egy darab sem a rágcsálók közül.

Az utolsó a felső sorban a Széllökés. Megmondom őszintén, hogy ezt nem használtam de a leírás alapján ezzel fel tudjuk lökni ellenfeleinket, valamint ajtókat, reteszeket tudunk betörni vele.

Az alsó sorban kapnak helyet a passzív képességek.Balról jobbra haladva ezek a következők:
Vitalitás, Vérszomj, Gyorsaság, Árnyékölés.

Ezek közül a Vitalitást tartottam a legfontosabbnak, a többit annyira nem. Ez nyilván a maximális életerőnket növeli, aminek igazából gyakorlati haszna nincs mégis a többihez képest fontosabb: ha egy őr meglát minket, akkor teljesen mindegy mekkora az életerőnk. El lehet menekülni a Villanással de egy riadóztatás után az őrök hosszú időre jobban odafigyelnek és a háztetőkre is felnéznek már.
A Vérszomj képességgel látványos kivégzéseket tudunk kivitelezni, amiért adrenalint kapunk.
A Gyorsaság használatával elsősorban gyorsabban tudunk mozogni, valamint magasabbra tudunk ugrani míg esési sebességünk lassul.
Az Árnyékölés lehetősége pedig azt jelenti, hogy azok az ellenfelek hamuvá válnak akiket úgy ölünk meg, hogy közben nem vettek észre. A képesség második szintjén pedig mindenki hamuvá válik, akit levágunk.

Nnna..a képességeket ki is veséztem.
Mint azt korábban írtam: minden csak a játékos választott stílusától függ de a végkimenetel ez alapján fog változni. A küldetéseket lehet változatosnak is nevezni de lényegében az elsődleges cél a lopakodásnál, hogy minél magasabbra jutva tudjunk közlekedni. Azonban ehhez képest sokszor találjuk magunkat csatornákban, ahol a város őrei ugyan nem fordulnak elő viszont annál többen vannak az úgynevezett Könnyezők, akik a pestis utolsó stádiumában szenvednek. Kimondottan sajnáltam őket, amikor úgy alakult, hogy csak az elhallgattatásukkal tudok egy-egy területen áthaladni. (volt rá példa, amikor gránátot kellett használni)


A hátulról való megközelítésnek több kimenete lehetséges. Igazából kettő, ha odafigyelünk rá, hogy guggolva kell az ellent megközelíteni hiszen így generáljuk a legkevesebb zajt. Ebben az esetben maximum az lehet, hogy megfordul, észrevesz és riasztja a környéken tartózkodókat.
A két lehetséges kimenet, hogy megöljük vagy elkábítjuk. Mindkét eset után nem árt olyan helyre vinni a testet, ahol a társaik nem találják meg.

A leszúrás esetében ugyan már nem olyan nagy probléma ha a testet megtalálják a kóborló patkánycsapatok de ha az a cél, hogy ne öljünk meg senkit akkor nem árt a testet nem a padlóra elhelyezni. Ellenkező esetben a patkányok eltüntetik a testet felszámolva nekünk a gyilkolást.
Az elkábított ellenfelek elrejtése sem elég, hiszen hangosan horkolnak. Na már miután megfojtogattuk őket.. :) Ezeket a testeket pedig úgy kell elrejteni, hogy a patkányok sem és az többi őr se találja meg különben hamar riasztásba torkollik a küldetés.

Ez nem a rohanás játéka. Természetesen lehetnek gyors döntéseink és olykor szükség is van a gyors és hirtelen cselekedetekre, de alapjában véve a megfigyeléssel indul a minden területen való áthaladás. Meg kell figyelni merrefelé járőröznek és azt milyen formációban teszik az őrök; hol és merrefelé haladva lehet őket kikerülni. Sok esetben azonban mégis akad egy-egy pici részlet, amit csak késve fedezünk fel de a játék figyelmeztet: mentsd gyakran a játékot!
Minden pályán több felé indulhatunk el, több útvonalon keresztül lehet megközelíteni a célpontunkat.

A fegyverarzenálunk elsődlegesen a kardból áll, bal kezünkben is foghatunk valamit de ebben az esetben nem tudjuk a természetfeletti képességeinket használni. Bal kezünkben hordhatunk számszeríjat sima nyílvesszővel de van altató- és gyújtónyíl is. Van egy pisztolyunk is, melybe a sima lőszeren felül tehetünk robbanólövedéket de mivel nagyon hangos így nem fogjuk sűrűn használni valószínűleg a játék során.
Ezenfelül van gránátunk és pengecsapdánk is. Ez utóbbi az egyik legjobban alkalmazható, hiszen fejlesztéssel bármilyen felületre, így akár állatra és emberre is rá lehet tenni. Amikor aktiválódik...khmm.. nos, nem sok minden marad a portyázó patkányhordák legnagyobb örömére és mindezt a lehető legnagyobb csendben teszi.

A pisztolyunkat, a számszeríjunkat és Corvo maszkját tudjuk fejleszteni is a "helyi" árusnál. Az eladónál található fejlesztéseken felül találhatunk terveket is elrejtve a küldetéseink során, ami alapján el lehet végezni a fejlesztést némi pénz fejében. Az egyik fejlesztés a "Csendes léptek" , mellyel akár kiegyenesedve is járhatunk és futhatunk anélkül, hogy meghallanának minket. A fegyverekre vonatkozó fejlesztések elsősorban hatótávolságra, pontosságra és az újratöltés sebességéből állnak de a hátizsákunkat is specifikusan növelhetjük a lövedékek mennyiségére vonatkozóan. Corvo maszkját csak a zoom-olás lehetőségével tudjuk kiegészíteni, valamint ezt még egy kicsit megnövelni van lehetőségünk.

A célpontok felé vezető utunkat sokféleképpen nehezítik meg: léteznek az úgynevezett villámkapuk, gyilokoszlopok és a tornyok. Ezek a járőröző őrök mellett lévő előretelepített csapdák, melyek gyenge pontjait kihasználva akár saját javunkra is tudjuk fordítani őket.
Ugyanis minden védelmi egységnek van egy "kezelőfelülete", ami nagyjából egy doboz és egy üzemanyagtartály része. (Érdekességképpen: a történet szerint az üzemanyag a cetolaj.) Ha csak a tartályt szedjük ki azzal kikapcsoljuk a berendezést de felhívjuk a figyelmet magunkra. Ezzel szemben ha találunk pár huzalozó eszközt a pályán akkor áthangolva az adott védelmi eszközt, immáron ránk nincs hatással de az őröket egy "kicsit" megpörköli.


Az összes védelmi eszköz közül talán a tornyok az igazi kihívások, hiszen fel kell rá jutni - mindezt úgy, hogy sem az őrök sem maga a forgó torony nem vesz észre - és ott kikapcsolni vagy áthangolni . Utóbbi esetében elég hátradőlnünk és élvezni az előadást.


Az ellenfelek repertoárját azonban egy igen nehezen legyőzhető szerkezet tarkítja. Ezek az úgynevezett Tallboy-ok, melyek hosszú gólyalábakon járőröznek és gyújtó nyilakkal támadnak. A hátukon 3 darab cetolajos hordót viselnek, melyből kettő a páncél takarásában van. Kemény ellenfelek és bár megpróbáltam legyőzni egyet...hát nem jött össze. Hiába az Időhajlítás, az optikai zoom-olás de az is lehet én nem vagyok elég ügyes hozzá.


Mindent összegezve nekem kicsit kétes a játék szavatossága és ez a steampunk érzés sem igazán jött be. A játékban mindösszesen 9 küldetés szerepel, de az én tempóban egy-egy pálya két-három óráig is tartott. A negyedik vagy ötödik küldetés után már csak "kötelességből" játszottam, egyrészt mert érdekelt a vége, másrészt pedig ha már idáig elvittem...
Őszintén szólva ez a kis írást jobban élveztem, mint magát a játékot de ez elég szubjektív vélemény. Senkit se tartson vissza ez, akit érdekelnek ezek a típusú játékok, hiszen mindent egybevetve ez egy elég egyedi játék a Bethesda-tól. Ahogy a bejegyzés elején írtam: körülbelül az a helyzet ezzel a játékkal, mint a filmekkel...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése