Ne essetek a torkomnak; a fentebb leírt vélemény teljesen szubjektív. Tudom, sokan vártunk a megjelenésre és még inkább meglepő, hogy én is nagyon vártam már rá. Eleinte el-elnézegettem a trailereket de annyira nem győzött meg, hogy remegjek a megjelenésig. Az utolsó másfél-két hétben, a Forza megjelenésétől számítva viszont tűkön ültem és furdalta a kíváncsiság az oldalam.
Az EA Games csapata már a Need for Speed - Run címmel is bebizonyította, hogy bizony megérte összeállni a Criterion-nal. Másképp közelítettek rá a játékra, vagyis inkább szerencsére visszakanyarodtak a régi bevált játékstílushoz ami nem más, mint a szabad kóborlás lehetősége. Speciel a Run-ban nem is volt időnk szabadon kóborolni. Ha az emlékezetem nem csal, akkor talán az Undercover-ben volt még lehetőségünk rá de ez annyira felejthető része volt, az NFS sorozatnak, hogy alig emlékszik már rá valaki.
Nem úgy, mint régen! Szerintem a Carbon osztotta meg először a játékosokat, aztán a ProStreet-et végül csak a legnagyobb hívek nyomták végig, míg más csak játszogatott vele az uninstall előtt. Nagyjából a Run -ig így voltunk vele de végre eljött az olyan NFS, amit sokan ki fognak próbálni. Ha az előző résznél elidőzünk egy kicsit akkor mondhatjuk rá, hogy nagyon élvezetes volt, nagyon szép és jók voltak a zenék is de a játékidő és az újrajátszhatóság tekintetében nem igazán jeleskedett. Egyszer jó volt.
Már előre is bocsánatot kell kérnem a hasonlat miatt de általában az ilyen autóversenyzős játékokhoz fűzött sztori legalább olyan, mint amikor történetet adnak egy pornónak: a vége mindig ugyanaz. :)
Ne számítsatok túl nagy durranásra, hatalmas csavarokra hiszen a végén úgyis a dobogó tetején fogsz állni. Jelen esetben annyiban merül ki a történet, hogy Fairhaven városában 10 legjobban körözött autó sofőrjét kell legyőzni, hogy végül Te legyél az első számú a listán.
Már a játék indításakor feltűnt nekem, hogy bizony az irányítás...hát nem a legjobb. Ez lehet az én bénaságom is, hiszen alapvetően egy ideje nem volt dolgom autószimulátoros játékkal. Arról már ne is beszéljünk, hogy a kontrolleren való finom ide-oda mozgatás a több, mint 15 évnyi PC használat után sajnos még mindig problémás. Aztán találkoztam akadásokkal is, ami lehet programhiba is de valahogy úgy érzem nem feltétlenül erről van szó. Ezeket az akadásokat elsősorban menet közben tapasztaltam, ahogy száguldoztam a városban. (éppen most hallottam, hogy ez PC-n is előfordul)
A grafika is éppen, hogy szódával elmegy. A Forza Horizon-ban például egyáltalán nem tűnt fel az élsimítás hiánya, nem úgy az NFSMW kapcsán. Bizony az autók egy kicsit pixelesek, bár amikor versenyzünk vagy a rendőröket kell lerázni akkor ez fel sem tűnik. Ugyanakkor az első lökhárító távlatából szemlélve viszont teljesen rendben van: az aszfalt repedezései is látszódnak, kis víztócsák tűnnek fel itt-ott.
Az egyes futamok betöltése mozgóképek keretében történik, vagyis a játék egyetlen pillanatra sem áll meg. Legalábbis a programhibákon túl. Nagyon mozgalmas képeket láthatunk, eléggé egyedi elképzelésben beállított kameranézeteket. Sokszor fel sem fogjuk, hogy mit láttunk és máris indul a verseny. Vannak videók, amik kifejezetten jól néznek ki csak éppen nem túl sok az értelmük.. :)
Már-már el is felejtettem, hogy mi nem tetszett a Run-ban viszont az új üdvöskét elindítva körülbelül 5 perc sem hiányzott hozzá, hogy a régi emlékek a felszínre törjenek: a kiírások. Ebben az ominózus pár percben akkora kiírásokat kaptam, hogy hátsó nézetből egyszerűen nem láttam semmit az útból sem pedig a szembejövőkből. Puff az első karambol... Lassítva látjuk, ahogy az autók szerteszét törik, pörög a levegőben aztán a földön. A háttérben sok ilyen esetben azonban az is látszik, ahogy lehagynak a nehezen megelőzött ellenfeleink... Nem hozzák szerencsére a hullazsákot; az autónkat kicsit megtörve de visszateszi a pályára és lehet megint száguldozni.
A másik nagyon zavaró dolog a játékban számomra az a folyamatos villódzás. A kicsit összetört autónkkal át lehet haladni szerelőpontokon és megállni sem kell, időt sem vesz igénybe és az autónk csili-vill lesz újra, más fényezést kap és így tovább. Ilyenkor villan egyet a játék.. Aztán villan azért mert kilöksz valakit a versenyből, villan a traffipaxnál és bár a lista nem hosszú a villanások megtörténéséhez de mégis higgyétek el: ez a játék nem való epilepsziásoknak!
Azonban a többi játékban megszokott autóvásárlás most nincs jelen. A városban furikázva itt-ott találunk kocsikat, melyekbe át lehet ülni. Ezek az autók néha jól el vannak dugva, néha meg csak egy parkolóban árválkodnak.
Minden kocsi egy-egy újabb versenyt tesz elérhetővé, legalábbis ami a kategóriájában megfelel.
A versenyeken lehet megnyerni az autókhoz a fejlesztéseket, amik a futam végén egy gombnyomással be is építhetőek. Egy másik okos dolog az EasyDrive nevezetű menürendszer.
A menürendszer a játékban elérhető és az xbox kontroller D-Padját használva lehet navigálni benne. Itt találhatóak meg a versenyek, az autók listája (amiket már megtaláltunk), a még be nem épített fejlesztések, valamint itt tudunk csatlakozni az Autolog nevezetű rendszerhez is. Azért is jó ez a menü, mert míg a Forza Horizon-ban folyamatosan a térképet kell bogarászni és keresni a versenyeket, addig itt az EasyDrive-ot használva pillanatok alatt ki tudjuk jelölni a következő versenyre az útvonalat de ha már jártunk egyszer abban a versenyben, akár ebből a menüből közvetlenül is tudjuk indítani.
Említettem az Autolog rendszerhez való csatlakozást is. Sajnos nem vagyok benne száz százalékig biztos de talán a Need for Speed Hot Pursuit (már a 2010-es verzió) óta jelen van ez a közösségi hálózat. A célja elsősorban, hogy az ismerőseink által elért eredményeket megtekinthessük és többnyire ebben a rendszerben lenne multiplayerre is lehetőség. A Most Wanted-ban vannak bizonyos kihívások a versenyeken felül, mint például ugratók, traffipaxok amelyeken elért eredményeket meg tudjuk osztani ismerőseinkkel és vice-versa. Fényképpel ellátott névjegyeken lehet látni egymás legmagasabb pontszámait de ez mondjuk offline játéknál annyira nem fog látszani.
Ha már a menürendszernél tartunk, nos...az NFSMW menüje elég lassú. Ha például egy éppen futó versenyt szeretnénk elölről kezdeni, esetleg kilépni belőle akkor a menüt kell használni és ez mint olyan kicsit körülményes. A start gombot megnyomva a játék elgondolkozik több-kevesebb időre és mikor bejön a felület, akkor az opciók között lépkedni is nehézkes. Ezt úgy kell érteni, hogy egy lépésre kettőt ugrik vagy nem arra megy a választási lehetőség, amerre gondoltuk. Valahogy nem értem ez miért van...(lehet valóban programhibáról van szó)
Elég fontos az ilyen játékoknál a zene és a Need for Speed Most Wanted ennek teljesen eleget is tesz; rengeteg zene közül lehet választani, illetve a menüben be lehet állítani egymás utáni lejátszásra vagy véletlenszerű sorrendre is. Talán a kezelhetőség rovására megy azonban, hogy a left bumber gombot használva lépkedhetünk a zenék között, míg a right bumber a játék nézetéért felelős. Egy-egy nagyobb hajszánál, amikor nem feltétlenül a számunkra megfelelő zene megy akkor bizony néha-néha mellé lehet nyúlni.
Az autók vezetése sem igazán egyszerű. Ugyan a menüben be lehet állítani, hogy szimulációs vezetést vagy árkádos vezetést kérünk mégis a játék szerintem túlreagálja egy kicsit a fordulásokat. Nyilván a való életben is nagyobb ívet írunk le ha gyorsabban megyünk a kelleténél de a játékban a sebességet sem annyira lehet érzékelni 200 km/h alatt. Elég egy járdaszegély, egy kikerülendő akadály, ledőlt lámpa és az autó egy-egy pillanatra teljesen irányíthatatlanná válik és a következő pillanatban már karamboloztunk is. Lassított felvételen nézni, hogy ripityára törik az autó nem feltétlenül szórakoztató egy idő után, sőt eléggé hiányzik nekem a Forza-ból ismert visszapörgetés lehetősége ilyenkor.Sokszor fent említett akadályok miatt történik ilyen baleset de előfordul az is, hogy a versenyen egyszerűen kilöknek az ellenfeleink. Mégis mindegyik közül a legidegesítőbb számomra, hogy akármilyen nézetből is játszunk a legtöbb emelkedő végén valamelyik sávban találkozunk valamivel, amit egyszerűen nem lehet kikerülni már. Mondjuk egy szembejövő autós, vagy a saját sávunkban haladó autós, útakadály, betonkorlát...szóval mindig van valami.
Mint a játék címe is mutatja nagy szerepet kapnak a rendőrök ismét. Ha gyorsan haladunk át egy-egy traffipaxon akkor felhívjuk magunkra a figyelmet és a közelben járőröző ránk tapad. Mondjuk nem kell feltétlenül traffipaxon sem átmenni ehhez, hiszen ha túl gyorsan húzunk el a rendőrautó mellett akkor már üldözőbe is vettek. Ettől függetlenül ha "csupán" 150-200 km/h-val furikázol a városban rád sem hederítenek.. Ki érti ezt? :)
A rendőröket viszont nem egyszerű lerázni, főleg ha nem ismered még a várost. Mint írtam: beláthatatlan kanyarok tűzdelik egymást és ehhez azért nem árt némi gyakorlottság, hogy a ránk tapadt villogó autókat egy jobb-bal kanyarral le tudjuk rázni.
A körözöttségi szint hamar növekszik, amit nem egyszerű ledolgozni ha már egyszer látótávolságon kívül kerültünk. Hiába megyünk át egy-egy szerelőponton és változik meg az autónk színe, a rendőrök tudni fogják kit keressenek. Ha netán karamboloznánk akkor lassított felvétel után nem egyszer úgy tesz vissza a játék, hogy esélyed nincs már szabadulni. Speciel nem került még nekem egyetlen fityingbe sem, egyszerűen kiírja a játék, hogy elfogtak; letesz általában arra a pontra, ahol az autót találtad és minden megy tovább.
Ebben a játékban, ahogy a Forza Horizonban is szerepet kap a Kinect körülbelül ugyanúgy: a GPS-t van lehetőségünk hanggal irányítani.Lehet az akcentusom miatt van de nekem ez eddig nem igazán jött össze, legfeljebb a negyedik-ötödik próbálkozásra így aztán kíváncsi lennék, hogy mondjuk Amerikában ezt részét hogy küszöbölik ki az audio-vizuális kontrollernél, ahol elég egy szó és máris megmondják hol születtél. Valahogy nem tudom elhinni, hogy egy "yes" , "next race" vagy esetleg egy "no"-ban annyira nagy eltérések lennének az akcentusok miatt.
Nem akarom túl hosszúra nyújtani ezt a beszámolót, hiszen egy autóverseny-szimulátor játék kapcsán azt hiszem nem is lehet túl sokat írni. Összességében nem sikerült rosszul ez az NFS sem de nem hiszem, hogy a Forza-t bármiben verné. Persze ez utóbbi kapcsán olvastam, hogy ilyen-olyan koppintás míg az NFS játékok is akár megújult külsővel is de mindig ugyanarról szólnak évek óta. Próbálok nem elfogult lenni de ha a két játék közül kellene választanom, akkor mindenképpen a Forza-t választanám a száguldozás iránti vágyaim kiegészítésére.






Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése