Nem is tudom miért írtam ezt a címet, hiszen a játék szerintem csak bizonyos elemeiben hasonlít a régi önmagára. Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy nem élveztem..csak hiányoztak belőle azok a bizonyos elemek, melyek a Max Payne címre jellemzőek voltak.
Ez az egyik olyan cím, amit a régi játékosok közül majdnem mindenki ismer. A folytatásra "mindössze" 9 évet kellett várnunk és összességében én csalódtam is a játékban és nem is. Közel egy évtized után nem könnyű egy olyan játékot csinálni, amely kielégíti a játékosok minden igényét és mindenkinek tetszik. Mindenesetre nem évről-évre hitegették az embereket, hogy "jövőre kiadjuk" , mint azt tették a Duke Nukem Forever esetében és végül bukás lett belőle. A Max Payne folytatása tavaly került fel és idén ki is adták de én sok ideig csak kerülgettem, mert nem tudtam mire számíthatok a látott képek alapján. Na, de ne ugorjunk ennyire előre, ismerjük meg inkább egy kicsit Max-et!
A sorozat első része 2001-ben került a boltok polcára. Emlékezetem szerint az első olyan játék volt, melyben alkalmazták az úgynevezett Bullettime játékelemet. Ennek gyakorlatilag az a lényege, hogy az időt olyan mértékben tudjuk egy bizonyos ideig lassítani, hogy látjuk a mellettünk elsuhanó lövedékeket. Mondhatni egy akciófilmhez hasonlatossá teszi a játékot.
Max Payne egy New York-i detektív, aki egy hosszú, téli nap fáradtan ér haza a munkából feleségéhez és pár hónapos gyermekéhez. A házban azonban rajtunk kívül mások is tartózkodnak, akik végül Max-en kívül mindenkivel végeznek.
Természetesen Max vérbosszút fogad és ahogy merül bele a feleségét és gyermekét övező bűncselekmény felhajtásába úgy válik egyre a saját lelkének is a rabja. Ez utóbbi fájdalmát jobbára fájdalomcsillapító (Painkiller) és whiskey párosításával próbálja enyhíteni több-kevesebb sikerrel.
Ez mondhatni az egész történet alappillére és igyekeztem igen szűkszavúan fogalmazni, hogy ne "spoiler"-ezzek.
A legtöbb pálya előtt és után egy-egy rövid képregénnyel mesélik el a nem is kicsit nyomasztó történetet. De nem kell az olvasással sem foglalkoznunk, hiszen végig narrátorunk van
James McCaffrey személyében, akinek véleményem szerint Max Payne, mint karakter az igazán testhezálló. Mármint..hanghozálló.. Mindegy :)
James McCaffrey hangja azóta is bárhol felcsendül, szinte azonnal felismerem.
Amit az első rész kapcsán még érdemes megemlíteni, hogy voltak benne igazán elvont pályák. Aki játszott vele bizonyára emlékszik, amikor a fájdalomcsillapító-whiskey egyvelegbe altatót kevernek, majd Max a saját rémálmában találja magát. A képi megjelenítés szerintem 2001 csúcsa volt, ahogy megnyúlik a pálya és a földön lévő véres csíkokon haladva kell a csecsemő-sírás után mennünk. Leírva még mindig beleborzongok. :)
Mire Max az ügy végére ér, addigra gyakorlatilag megfordul vele a világ és egy igen kidolgozott, meglepetésekben gazdag történetet kapunk.
Pár hete ismét elővettem ezt a játékot és már a bemutató után ki is kapcsoltam. A grafika 11 év távlatából alig marad el az elviselhetetlen jelzőtől de az végképp kiborított, ahogy Max cipője szó szerint kopog minden egyes lépésnél. Hát igen..azóta kicsit megváltoztak az igények...
A történet 2003-ban folytatódott nagyjából ott, ahol az előző abbamaradt. Különösebben nem is érdemes szót ejtenem róla, hiszen alig két évvel az első rész után nagyon sok újítást nem tettek a játékba.
Szebb lett a grafika, jobban kidolgozottabbak a pályarészek. Az előző részhez viszonyítva a nyomasztóbb környezetben előre haladva a játékban egy szerelmi történet bontakozik ki a szemünk előtt.
Persze Max küzd az érzés ellen és ez további szenvedést, így még több fájdalomcsillapítót és whiskey-t vesz magához.
Ahogy az előző részben itt is a történet, a pályák, a bullettime és James hangja adja ki a Max Payne érzést.
A bevezetés nem sikerült túl rövidre de a folytatás sem lesz az, hiszen elérkeztünk a harmadik rész kivesézéséhez. Míg az első két rész már-már homályosul az emlékezetemben, addig a legutolsó elevenen él emlékezetemben, hiszen két napja fejeztem be.
Nos, igen..Kilenc év telt el a második epizód óta és Max igencsak megöregedett. A történet legelején érkezik meg Sao Paulo-ba, mely a cselekménysorozat fő szála. A sok éves tengődés és önsajnálat után Max a New York-i kocsmák törzsvendégéből egy gazdag és befolyásos család személyi testőrévé avanzsál.
Már a játék indításakor felcsendül a jól ismert zene, mely azonnal régi érzéseket ébresztett bennem és aztán felcsendül Max Payne hangja és elindul a történet a maga furcsa, többszálú cselekménye mely néha a jelen történéseit meséli el, hol pedig háttér információként szolgál.
A történet 14 fejezetből áll. Hol Sao Paolo utcáin, épületeiben kell túlélnünk, hol visszaemlékezünk a régi New York-i eseményekre, ahol természetesen főhősünket mindig megtalálja a baj.
Az átvezető videók nagyon jól meg vannak csinálva de engem már néhol zavart a képi megjelenítése, mely leginkább egy részeg ember látószögét szeretné szerintem imitálni. Míg ez az ötlet tényleg jól sikerült azért néhol már kicsit túlzásnak érzem.
Hiányoltam viszont a képregényeket, amelyek elmesélik a történetet. Persze, nyilván a videók szebbek és folytonosak és... nincs velük igazából semmi gond, mégis a képregényes megjelenítés egy egyedi hangulatot teremtett a játéknak. Hogy a kecske is megmaradjon és a káposzta is jól lakjon...vagy fordítva.. a mentések betöltésekor vagy a játékból kilépéskor az adott fejezetben addig történeteket kiskiccelve, képregényként jelenítik meg.
A másik problémám -ami igazából nem is probléma - , hogy valahogy sokszor eszembe jutott a Drágán add az életed filmek valamelyikének hangulata vagy akár említhetném a 24 című sorozat első évadja. Ha ez egy akciójátéknak készült, akkor le a kalappal! Valahogy akkor az első két rész nem adta ezt az érzést még akkor sem, ha annak idején akciójátéknak készültek. Így vagy úgy de a harmadik résznek mindenképpen más hangulata van, mint az előzőeknek. Egyáltalán nem mondom, hogy rossz.. Sőt!
Talán azért is jutott eszembe az említett két film is, mert a történet alapvetően egy túszdráma, ahogy Max próbálja felhajtani a szálakat és megtalálni a túszként fogvatartottakat. Persze sok mindent nem árulok el azzal, ha elmondom, hogy néha az utolsó pillanatban lógnak meg előlünk.
A pályák viszont sokkal változatosabbak az elődöknél és sokkal kidolgozottabbak is. Jó, persze utóbbi már szinte alapkövetelménynek számít. :) Legtöbbször valami épületen belül kell harcolnunk, de van, hogy hangtompítós pisztollyal kell a dzsungel szélén lévő kikötőben árnyékról-árnyékra futnunk. Van, hogy egy helikopterről kell menekülő társunkat segíteni, vagy motorcsónakon üldözni de van egy teljes fejezet, amikor Brazília csapatának stadionjában kell túlélnünk a ránk váró megpróbáltatásokat.
Az xbox360 verzió két lemezen érkezett, míg a PC-s verzió tudomásom szerint legalább 3-4 duplarétegű lemez formájában van jelen. Ez azért is kiemelendő, mert ugye nem számít a méret..csak legyen jó nagy! :) Ebből a méretből is talán látszik, hogy tettek bele "anyagot" rendesen. Mégis a második lemez környékén kezdődtek el némi problémák a játékban. Volt olyan, hogy a lelőtt ellenség pörgött-forgott a talajtól pár centire, miközben lövöldözött mindenfelé. Arra is volt példa, hogy Max fel-le ugrált miközben guggolva kellett volna haladni de menet közben valamibe beleütköztem vele. Ezek mind-mind szórakoztató, megmosolyogtató dolgok de amin kicsit felhúztam magam az az a jelenet volt, amikor a fal mögül lőttek le egymás után 3-4szeri próbálkozásra mire rájöttem.
Ettől eltekintve teljesen meg voltam elégedve a játékkal és amennyire nem hozott lázba az első pár pálya, a történetben előrehaladva egyre kíváncsibb lettem a végére. Valamiért az a kopasz valaki rettentett el a dologtól, akit a bemutatókon mutattak és nem tudtam valahogy beilleszteni a Max Payne-érzésbe. De elárulom akkor: Max egyszer csak megunja, hogy alkholista drogos képét mutatja a világnak és miután a falhoz vágja whiskey-s poharát egyszerűen lenyírja a haját :) Na már ez is sok infó volt..
Azzal viszont nem árulok el sokat, hogy bár eleinte hiányzott az nyomasztó hangulat, mely az elődökre jellemző volt azonban ez a rész a vége felé már-már kezd hasonlítani. Visszagondolva viszont folyamatosan tartotta a nyomást de ez a játék alatt fel sem tűnt. Ügyes...
Mindent összegezve én ajánlom a játékot, mert tetszett összességében az egész. Nem valószínű, hogy még egyszer ekkora izgalommal fog eltölteni, ha elkezdeném elölről de ha mégis akkor kizárólag az akciójelenetekért megérné. Ugyanakkor a pályákon arany fegyverdarabok vannak elrejtve melyből hármat összegyűjtve össze lehet rakni az adott lőfegyert. Ha ezek típusok aztán bármikor a kezünkbe kerülnek már aranyozottak lesznek és jóval erősebbek az eredetihez képest.
A játék megjelent PC-re, Xbox360-ra és PS3-ra.







Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése