2012. július 29., vasárnap

Rage


A napokban fejeztem be az ID software játékcég legutóbbi üdvöskéjét. Jó-jó, egy kicsit le vagyok maradva; tudom. De talán a szabadságom alatt több lemaradásom is pótolhatom még...bár ennek kicsi a valószínűsége. Bevallom, hogy kicsit felemás érzésekkel láttam neki a játéknak viszont talán pozitívumként hozható fel, hogy ugyanígy is fejeztem be. Hát ez mégsem pozitívum de azért essünk neki a kivesézéshez!

A régi játékosok körében az ID softwate említése mindig nosztalgikus emlékeket támaszt. Ilyenkor a Doom sorozat jut eszünkbe, esetleg a Duke Nukem első 3D-s verziója (ami igazából 3D Realms játék :)) és az ez időre jellemző játékok özöne. Az ezeket alkotó John Carmack neve összeforr a Doom sorozattal de például eszünkbe juthat róla a Wolfenstein 3D is legalább annyira, mint a Heretic, a Hexen és Quake játékok. Nos, a nosztalgia végére érve: ez a két nagy név a Rage kapcsán is eszünkbe fog jutni ezek után.

Igen, ez a kép is teljesen in-game
A Rage egy teljesen külön világba kalauzol el minket - a legkisebb túlzás nélkül - , hiszen a képi világa egyszerűen káprázatos, már-már animációsfilm-szerű. Már a maga poszt-apokaliptikus mivoltában értem.. A karakterek szépen ki vannak dolgozva és néha úgy érezzük, mintha tényleg hús-vér emberi arcok néznének vissza ránk a játékból.
A játék ötvözi az FPS és az RPG műfajt, amely a Hellgate: London című alkotással eljutott hozzánk de szintén itt meg kell említeni a Skyrim-et is, mely ezt a vonalat erősíti. Nagy titkot nem árulok el, hogy az utóbb említett játék fejlesztőcsapata - a Bethesda softwork - a Rage kapcsán is jócskán kivette a munka részét. Ennyi "sztár" után már a játék sem lehet olyan rossz..! :)


 

A történet egyből a közepébe vág, egy rövid de annál nagyobb hatású kezdővideó után egyből bekerülünk a csontdarálóba. Ezt egy kicsit gyorsnak éreztem személy szerint, hiszen az érkezésünk után alig 3 perccel egyből küldetést kapunk és gyakorlatilag rögtön magunkra vagyunk ítélve.
A játékban a távolságok hatalmasok ezért nagyjából mindenhová autóval vagy motorral kell közlekednünk. Ez egy igen fontos momentuma a játéknak, később még lesz róla szó.

Szóval akció közben tapasztaljuk ki a dolgokat, mutatják meg az irányítást és betekintést nyerhetünk a játék mivoltába. Megismerjük a kezelést, gyakorolhatjuk a célba lövést, egy kicsit izgulhatunk is és megtudjuk mitől is vagyunk olyan különlegesek: a ruhánkba van építve egy defibrillátor, ami feltámaszt minket ha esetleg túl sok sérülést szenvedünk el és meghalunk. Természetesen ennek a szerkezetnek szüksége van egy kis időre, amíg újra feltölti magát és ha ez idő alatt balul üt ki valami már csak a mentésünkben bízhatunk.Hiába a gyönyörű grafika, az első küldetés végigjátszása után azért annyira nem láttam indokoltnak, hogy ezt a játékot nekem mindenképp folytatnom kéne.

Lehet utóbbi mondatom páraknak "szentségtörésként" hangzik de én valahogy a játék közepén kezdtem el ráhangolódni a játékra. Addig is természetesen ide-oda küldenek minket; mindenféle munkát el kell végezni. A küldetések sokszínűségére egyáltalán nem lehet panasz: tényleg rengeteg van belőle! Néha még a World of Warcraft-ból is jól ismert "menj-el-oda-és-beszélj-ezzel/azzal-és-gyere-vissza" típus is előkerül. Na persze nem annyira zavaróan. :)

A küldetések elvégzése után nem kapunk tapasztalati pontot, sem kitüntetést, sem valort. A játék nagy része a pénzről szól, mert így tudod fejleszteni a páncélod és a fegyvereid is. Lehetőségünk van az autónk fejlesztésére is; vagyis tulajdonképpen a történetben előrehaladva kellenek is azok a fejlesztések! Míg a felszerelésünket pénz elköltésével tehetjük halálosabbá, addig járművünket kizárólag versenyeken nyert illetve bizonyos küldetésekért kapott jogosítványokkal tudjuk fejleszteni.


Nem csalás, nem ámítás: ez is in-game.
Ha már a fegyvereknél tartunk: hősünk igazából magával cipeli az összes fegyvert és egyéb harci kiegészítőt de a gyorsmenüben mindösszesen 4 fegyver valamint 4 harci tárgy választható ki. Ha ez nem tűnik soknak, akkor az egyes lőfegyverhez 1-4 választható lőszertípus tartozik így akar a játék elején kapott kézifegyver a játék vége felé is igen hasznos tárgynak bizonyosul a megfelelő lőszerrel.
Autónkon golyószóró és rakétavető található. Kezdetben valamelyik a kettő közül de a játékban elnyert jutalmakkal lehetőségünk nyílik a gépkocsin a fegyverváltásra is. Még később a főbb fegyverek egy harmadikkal egészülnek ki.

Apropó, harci eszközök... Úgy tűnik, hogy a világégés után mindenki barkácsol. A játék folyamán találunk mindenfele alkatrészt: fogaskerekeket, huzalokat, szerszámkészletet. A legtöbb RPG játékban külön tanulhatóak a szakmák de szerencsére mi a Rage-ben már rendelkezünk az Engineering és a First Aid képességekkel. Összerakhatunk kötszereket, speciális nyílvesszőket az íjpuskánkhoz, gránátokat, automata löveget (ami fedezi a hátunkat), önjáró robotot (amely hűségesen követ minket és támad,ha kell). Mindegyik közül én mégis az úgynevezett bombakocsit találtam a legmókásabbnak és egyben az egyik legjobbnak is. Kezdetben egy kicsit bárgyúnak tűnt de használata közben rájöttem, hogy ez egy igen hasznos kis dög: ez egy kis távirányítású autó, amire bombákat erősítettek és mivel kicsi és gyors, ezért alkalomadtán használhatjuk az előttünk fedezékbevonuló ellenségek felfedezésére de akár felrobbantására is.

A harci eszközök az autók használata közben is elérhetőek de már másfélék. Ugyanúgy, ahogy FPS módban itt is 4 féle lehet egy időben nálunk de hiába van a felszerelésünk között több is csakis azokat lehet használni, amit előtte a garázsban beépítettünk. Ezek között van javítócsomag (ami egy gombnyomásra az összes sérülést javítja), aknák, bombák, lebegő löveg (ami az autónk mellett lebeg és lő minden ellenséges célpontra) valamint pajzs is.

Az hiszem a harci eszközöket teljesen kiveséztem de azért gondolom felmerül a kétely, hogy mindez már kicsit túlzás és akár a kezelhetőség rovására is mehet. Nos...nem! Ugyan az xbox kontrollérének minden gombját kihasználja mégis minden választás teljesen kézre áll.

Térjünk vissza egy kicsit a hangulatra! Nekem ez egy igen sarkalatos pont minden játéknál és az eddigieket leírva talán már mindenkinek van némi sejtése, hogy mire számíthat.

A játék leginkább a Mad Max filmekhez hasonlít a sivatagos környezetben az összetákolt járművekkel való száguldozás közben. Néha úgy éreztem magam, mint a Starcraft-ban a szintén összetákolt házak között barangolva, enyhén westernes beütésű hangulatával.

A Mutant Bash TV gyakorlatilag egy tapasztalatszerző küldetés. Egy járatban találjuk magunkat, ahol bizonyos helyeken mutánsokat kell ölni, miközben az egész egy helyi TV showműsor része és a végén szép kis summát kaphatunk. Itt nekem a Menekülő Ember című film ugrott be. Egyébként hiába a sok hasonlóság, mégis ki merem jelenteni, hogy a hangulat eredeti és egy idő után talán meg is lehet szeretni. Persze nem biztos, hogy mindenkinek ehhez annyi idő kell, mint nekem. :)

A játék java részét rejtekhelyeken játszunk. Ha már említettem a World of Warcraft-ot akkor ezek a helyek igazából instance-ok. Függően attól, hogy melyik banda rejtekén vagyunk a környezet is úgy változik. Számomra a leginkább idegeimet igénybe vevő terület a Halott Város volt. Míg a többi területen fedezékről fedezékre haladunk előre nem jelent kihívást a környezet "megemésztése", hiszen gyártelepeken, garázsokban játszódik; ebben nincs semmi ijesztő. A Halott város viszont kész horror! Hatalmasat lélegeztem fel, mire megcsináltam az ottani feladatom és reméltem többet oda nem kell mennem. Mint kiderült: de!

A kedvenc területem a Kockafejűek rejteke volt. Mielőtt oda kellett volna mennem nem is nagyon tulajdonítottam nagyobb jelentőséget a nevüknek de mint az számomra kiderült: ők tényleg kockák! :) A világégést követően ők szerezték meg a számítógépeket és elég halálos harci eszközökkel támadnak ránk. Ők a "don't trust me, I'm an engineer" csapat és a rejtekükön mást is őriznek, mint az először látszik.

SPOILER-ALERT!
 

A küldetések végrehajtása mellett van lehetőségünk munkát vállalni a városok hirdetőtábláin, csomagokat kézbesíteni időre (ami leginkább egy autós-időmérő küldetés) de vannak minijátékok is. A rejtekhelyeket bejárva találhatunk kártyalapokat eldugott kis sarkokban de a városok különböző részein is előfordulhatnak. Ezeket a lapokat felhasználva a helyi kocsmában kártyázhatunk, amolyan szerepjáték formában: minden lapnak van értéke, életereje, a típusa eldönti, hogy távolsági, közelharci vagy védelmi kártyalapról van szó. De ezeket a szabályokat az első játék előtt úgyis elmondják majd. ;)
Szintén a kocsmákban találkozhatunk a "késtáncoltatás" lehetőségével is, amikor az ujjunk közé szúrni a pengét és a végén örülünk, hogy van még 4 ujjunk..ja, öt.
A városokban megtalálható minijáték még a Sheriff -es játék, ami először hasonlít arra a sakkjátszmára, amit a Millenium Falcon-on játszottak a droidok Chewbacca ellen a Star Wars negyedik epizódjában. Ez valójában nem ügyességi, hanem leginkább szerencsejáték: kockadobásokkal döntik el, hogy a terepasztal közepén álló sheriff életben marad vagy nem. Érdekes játék...

A végére hagytam a feketelevest. Ahogy írtam: a játékot felemás érzésekkel kezdtem és így is fejeztem be. Ez azért van, mert a játék 3 lemezen érkezett az xbox-okra. Ebből kettő a történethez az utolsó pedig a multiplayer játékhoz van. Gyorsan belecsöppenünk a dolgokba, igazából felfogni sincs időnk, hogy az úgy nevezett Hatóság miért is üldöz minket máris egy főcsapást mérünk rájuk és vége a játéknak.
A végén nincsen semmilyen főellenség vagy bármi, ami kicsit megnehezítené a dolgunkat; megkapjuk a Doom-ból ismert Big Fucking Gun-t (BFG), amivel tarolunk szinte és egyszer csak jön a stáblista... Persze, mondják a küldetés elején, hogy ez az utolsó nagy küldetésünk de valahogy én bíztam benne, hogy még biztos lesz valami.

Egy kollégám az RPG-s főmotívumot élte meg negatívumként nevezetesen, hogy az ellenségek mindig ugyanott spawnolnak ("élednek" újra). Én nem tapasztaltam ezt hacsak nem azt, hogy az autót vezetve egy-egy területen mindig találkozhatunk ellenállással.
Szintén egy kicsit unalmas volt, hogy az autó fejlesztéséhez szükséges jogosítványok elnyeréséhez elég sok versenyt kell lejátszanunk az adott városban. Oké, ezekből a városokból kettő van egyesével 3 nagydíj, amikben 5-6, négy külön típusú verseny. Érződik ebből, hogy nem akarták ezt a részt monotonná tenni, nekem mégsem volt a szívem csücske versenyről versenyre járni, hogy fejleszthessem az autómat.

Van itt még valami: a játék feliratai sajnos sokszor egybemosódnak. A városokban hallható felhívásokat akkor is látjuk szövegesen megjelenni, amikor a hangot már régen nem halljuk. Egy-egy küldetés felvétele előtt elég nehézkes volt elolvasni, hogy hol is tartunk a szövegben (hogy mit mondd a küldetést adó karakter) még akkor is, ha külön színnel van ez jelölve (sárga és szürke).

A három duplarétegű lemez csodaszépen kidolgozott tájakkal van tele, változatos küldetésekkel, autóvezetési lehetőséggel de mégis szerintem ebből sokkal többet lehetett volna kihozni. Hatalmas területről beszélünk (ezért is van szükségünk autóra) de mégis ekkora tájon 8-10 rejtekhely bejárata található, a többi rész teljesen kihalt!





Azonban összességében elmondhatom, hogy egy jó játék lett ez a Rage, hiszen megvan benne szinte minden, ami egy mai játékost érdekelhet: FPS, autóvezetés, kártyajáték, szerencsejáték és főleg a gyönyörű grafikai megoldások.
A konzolozz.hu csapata jóvoltából Xbox360-hoz is van magyar felirat, amit az angolul egész jól értők számára is merek ajánlani!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése