2012. július 10., kedd

Diablo 3 - Minek nevezzelek?



Lassan 3-4 hónapja már, hogy játszom ezzel a játékkal de egyre inkább kezdek rájönni, hogy ez inkább a fanatikusoknak való. Mit is írhatnék róla?
A tárgyak dropja eszméletlen módon el van szabva és a továbbjutás egyszerűen képtelenség vagy minimum olyan, mint Zuzu Petazzal beszélgetni. (...mint sajtreszelővel maszturbálni.) :)
Négyféle nehézségi szint közül lehet választani, természetesen csak akkor ha az adott karakterrel már az előző nehézségi fokozatokat végigjátszottuk. A nehézségi fokozatok: Normal, Nightmare, Hell és Inferno.

Normal módban fogjuk rá, hogy esnek a fejlődéshez és a haladáshoz szükséges tárgyak. Ennek a módnak a kitakarítása nem nagy kihívás és elsősorban a hentelésről szól. Itt még az ember általában meghallgatja a történeteket és más párbeszédeknek is hagy teret. Nagyjából 32-es szinten elérjük a főellenséget, a Prime Evil-t, magát Diablo-t személyesen és őt legyőzve ismételten a legelső felvonás (vagy Act 1.) elején találjuk magunkat.
Ekkor a minket körülvevő monszta-áradat már picit erősebb de nem jelentősen. Picivel jobban oda kell figyelni arra, hogy mit csinálunk és hogyan de a tárgyak kiesnek és tudunk haladni. A történet ismétli önmagát vagyis nagyjából 45-50 szint környékén ismételten le kell győznünk Diablo-t és visszakerülünk az Act 1. legelső küldetéséhez de immár Hell mode-ban.

A problémák innen kezdődnek csak igazán. Én, mint friss játékos nem is gondoltam volna de a különbség a Nightmare és a Hell mode között csupán annyi, mint ég és föld között. Egyszerűen ledarálnak a monszták esélytelen velük szembe szinte minden. Mondjuk ennek elsődlegesen az az oka, hogy az előző nehézségi szinten nem találunk semmi olyan tárgyat, amit a Hell mode-ban hasznosítani tudnánk. Ez az úgynevezett drop-rendszer problémája, amire kicsit később vissza fogok térni.
Jobb dolgunk nem lévén nekiállunk az előző nehézségi szint végét farmolni, vagyis aranyat és tárgyakat gyűjtve újra és újra végigmenni ugyanazokon a pályákon remélve, hogy találunk valamit. Ha meg nem találunk semmit, akkor van egy Aukciós ház, ahol a nehezen megkeresett aranyainkat seperc alatt elverhetjük és akkor sem lehetünk biztosak benne, hogy jó lesz.

Hogy miért?
Mert a Blizzard ezt a játékot csak online engedi játszani. Ennek előnye, hogy mehetünk egyes egyedül vagy épp ismerőseinkkel vagy akár publikussá téve a játékot még vadidegenekkel is. Mikor többedmagunkkal játsszuk a játékot, akkor az ellenfelek életereje megnő míg a legutolsó javítás előtt még erősebbé is váltak. Ezáltal még nehezebb volt egy-egy nehézségi szint. De ami igazán baj abban, hogy a játék online az a hirtelen változtatások.
Az egyik ilyen érvágás pont a legutolsó javítással került bele a játékba. Míg addig az egyik legfontosabb volt a támadás sebessége érték, ezt hirtelen megfelezték visszavetve ezáltal a játékosokat jó pár szinttel kisebb értékekre. Az ezzel a tulajdonsággal ellátott tárgyak értéke a javítás előtt igen borsos volt de ha haladni akartunk kénytelenek voltunk lenyelni azt a bizonyos békát. Minden bizonnyal nem kevés aranyat megspóroltam volna, ha mondjuk most kezdek el játszani. :)

A nehézségi fokozatok leglegje az Inferno mode. Erre sokan mondják, hogy ez gyakorlatilag a játék és hogy ez nem a hétköznapi játékosoknak van kitalálva. Nos, nem vallom magam hardcore playernek de úgy érzem, hogy casual sem éppen vagyok. Ennek egy okos kifejtését a múlt héten olvastam a hivatalos fórumon:

Diablo 3 forum - What we MEAN when we say D3 is TOO hard...


1 ütéssel elterültem. (27500 életerőm volt)
És valóban. Ebben a fokozatban a játék ismét egy hatalmasat ugrik a nehézségét tekintve. Már nem elég ha nagy a sebzésed, ismered a pályákat és következetesen próbálsz haladni. Nem. Meg kell lennie a képességednek, hogy az adott szörny támadását elviseld. Vagyis ha mondjuk méreggel támad, akkor a méreg-immunitásnak is meg kell lennie különben a saját sebzésed kapod vissza.
Mindezek mellé a szörnyek életereje rettenetesen megnő és a sebzésük...hát brutális.


A legidegesítőbb része ugyanakkor a korábban már említett droprendszer, ami a felelős a tárgyak "megtalálásáért" . Közel egy hónapja nem tudok túllépni az Inferno fokozat első felvonásán (Act 1.) mert gyakorlatilag nem találok semmi olyat, amit használni tudna a karakterem.
Lényegében az egész játék egy véletlenszerű mechanizmuson alapul, ami minden csak nem jó. Ha egy adott pályarészt megcsinálsz akkor visszalépve lehet már egy teljesen más térképet és szörnyeket kapsz vissza.

Lehet ám tárgyakat készíttetni a kováccsal. Hűha! :) A bökkenő az egészben annyi, hogy bármi amit gyártani akarsz, négy teljesen véletlenszerű tulajdonságot ad. A páncélok minősége úgynevezett itemlevel (iLvl) alapján vannak kategorizálva, amely érték legmagasabbika most a 63 és tudomásom szerint ez 50-ig van visszafelé. Az 50-es szintű tárgyakat 49-es szinten lévő karakterek tudják használni illetve az 50-es iLvl alatt gyakorlatilag már szintbeli korlátozások vannak. Mondjuk, hogy egy 34-es szinten lévő karakter ne tudjon 60as karaktereknek való páncélban járni. Pedig milyen jó is lenne... :)

A gond itt az, hogy a kovácsnál jelenleg iLvl 62-es tárgyakat tudok gyártani négy teljesen véletlenszerű tulajdonsággal, amelyek érteke egyesével valóban 1-től bármennyi is lehet. Értem ezt úgy, hogy mondjuk az életerőhöz szükséges tulajdonság lehet egy nagyszintű tárgynál is annyi mint amilyen a 10-es szinten lévő játékosoknak szükségesek, mert nincs minimum érték.

Ezzel párhuzamosan a velünk szembe állított ellenségek képességei is teljesen véletlenszerűek. Vannak bizonyos korlátozó képességeik, mint mondjuk:
- jégbe fagyasztanak
- fallal körbezárnak
- egy varázslattal megállítanak
- elijesztenek és fejvesztve menekülünk egy ideig (fear)
- magukhoz is tudnak rántani.
Ezen felül van egy alapsebzésük, ami inferno mode-ban nem kicsit "fáj" viszont nagyon.  Általában a ritka és az elit ellenségeknek a támadási képességeiket továbberősítik:
- láva- vagy méregfolyamot tesznek a játékos alá
- messziről dobálnak tűzlabdával
- osztódnak és több irányból jönnek vagy épp a hozzájuk hasonló szörnyekkel együtt közelítenek,
Ez utóbbiak gyengébbek mint maga a "főellenség" de mégis komoly feladat megölni őket míg ők nagyjából egy ütéssel végeznek a játékossal. Ezek a "segédek" legtöbbször tűzcsíkot húznak maguk mögött, ami szintén eléggé nagyot sebez. Akkor tegyünk említést a védelmi képességükről is, amely
- lehet egy lánc, amit egymás közé feszítenek és retteneteset sebez a játékoson ha véletlenül belemegy
- amikor az előzőleg említett segédeken védelmi aura van és megütni sem lehet őket, míg a "főnökük" mögöttük megbújva közlekedik
- egy hasonló védelmi aura véletlenszerű váltogatása, amikor mindig másra kerül. *
Ugyanilyen védelmi képesség az úgynevezett Arcane Sentry, amely egy lila lézernyaláb gyakorlatilag és egy bizonyos sugárban okoz sebzést.
És igen..a korlátozó képességek,a támadóképességek és a védelmi tulajdonságok teljesen véletlenszerűen kerülnek fel egy-egy csoportra akár többféle is egyszerre. Nincs megszabva, hogy egy-egy tulajdonságból hány lehet egy adott szörnyön rajta vagyis csak így lehet az, hogy némely aurába zárt ellenség egyszerre képes falakat építeni a játékos köré, miközben magához húz a tűzbe és mellénk tesz egy Arcane Sentry-t ...

Vannak olyan véletlenszerű összetételek, amiket egyszerűen lehetetlen legyőzni legalábbis jelen ismereteim alapján.

*: volt rá példa, hogy az elit szörny leölése után az egyik segédje benne maradt az aurában és nagyjából 1-2 másodpercre "dobta le".. Eltartott egy darabig, amíg sikerült legyőzni. :)


Ahogy írtam: egy hónapja ugyanazokat a pályákat játszom végig és legtöbbször azon kapom magam, hogy csukódik le a szemem és nem a fáradtság miatt! Egyszerűen már unom és mégis valahol hajt belül, hogy ha már ennyi órát beleöltem akkor igenis végigcsináljam. Jelen droprendszerrel ez közel lehetetlen.

Vannak egy bizonyos érték, amely elősegítik a jobb tárgyak megtalálásának lehetőségét. Ez az úgynevezett Magic Find érték, amit most a Blizzard maximalizálni szeretne.

Magic Find gear váltása körüli eszmefuttatások

Véleményem szerint csak túlbonyolítják a jelenlegi rendszert, egész egyszerűen azt kéne, hogy harcban a játékos ne tudjon ruhát cserélni. Elég mókás is lenne, hogy rohan felénk a monszta de mi: "várj, várj...átveszem a szerencsezoknimat.." :)

Jelenleg ez az érték a karakteremen 164% és ezzel együtt nem találok semmi olyan tárgyat, amellyel tudnám folytatni a játékot illetve annak történetét. Nem csak én panaszkodom erre, hanem gyakorlatilag mindenki, akit ismerek és játszik.

Ellenben a Blizzard is kezdi belátni, hogy valami nem stimmel és remélhetőleg az új javítást követően tudunk is haladni:

A Blizzard az End-Game-ről

Nyilván nem azt várom el, hogy minden egyből az ölembe hulljon bármennyire jó lenne az. Egyszerűen csak esélyt kéne adni a játékosoknak, hogy idegeskedés nélkül élvezzék a játékot és kikapcsolja őket a szórakozás. De ez jelenlegi formájában sajnos nem az..
Remélem a következő javítással közelítünk már a "normális" felé!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése