Nos, már az elején el kell mondjam: abszolúte de nem értek az autókhoz. Van négy kereke, gáz- és fékpedál, kormány, kuplung, váltó, kalap-kabát. A számítógépes ismereteim mellett valahogy sosem éreztem az autókról való tudást fontosnak, hacsak nem még gyerekkoromban, mikor az autóskártyákkal játszottunk az iskola könyvtárában.
Azért ettől függetlenül egy autós játékról el tudom mondani, hogy mennyire jó vagy éppen nem az és a Forza Horizon-ban rendkívül nagyot és jót csalódtam. Lássuk!
Elismerem, hogy az alcím kissé gyenge lett de ha jól emlékszem a "Van új a nap alatt"-ot már egyszer használtam. Ez a Forza sorozat legújabb üdvöskéjére tökéletesen ráillik, hiszen van benne újítás is, a hangulat remek és a grafikára sem nagyon lehet panasz.
Az első Forza játék amelyet ki szerettem volna próbálni az az egyel ezelőtti volt és bevallom, hogy a Kinectes irányítás érdekelt a legjobban belőle. Nos, szerintem ez a része nem lett valami jó de bizonyos kocsik körbejárhatósága nagyon tetszett. Mikor megláttam a Horizon-t nem voltam biztos benne, hogy próbálkoznom kellene vele de végül egyáltalán nem bántam meg.
A Horizon igazából egy fesztivál, melyen sofőrök versenyeznek egymással hegyen, völgyön, országúton, sivatagon át. A végcél még nem egészen tisztázott számomra; eddig arról van szó, hogy a népszerűségem növelésével tudok a ranglétrán előrelépni és ezt elsősorban a vezetési stílusomon mérik. A főgonosz...na jó, a végén a helyi menő csávó Darius Flynt lesz (de ismerős a név!), akit le kell győznünk de hát ő minden idők legjobbja a Horizon fesztiválok történelmében.Még mielőtt elhangzana bármi is a Need for Speed Carbon legfőbb főnökének nevére hajazó Horizon-os főellenségről - már a játékban - máris egy hatalmas ízelítőt kapunk a játéktól, amitől nekem konkrétan a libabőrös lett mindenem. A Forza legújabb üdvöskéje nem csak grafikában magasodik ki ezúttal, hanem a zenei felhozatallal is. Nézzük is meg az intrót, amelyik rendkívül nagy hatással volt rám a start gomb megnyomása után közvetlenül:
Persze, az élőkamerás felvétel nem a játék de a start menü megnyomása előtti csendképek nagyon is azok! Bár a Forza játékok történelmét annyira nem ismerem, tudomásom szerint a grafikai résszel sosem volt probléma. Hát most sem lesz ilyen gond: a táj lenyűgöző, az autók rendkívül jól ki vannak dolgozva. De erről kicsit később.
A játék zenei oldala egyszerűen fenomenális: a fesztivál alatt 3 rádiócsatornát tudunk hallgatni: drum and bass, pulse és rock. A teljes listát ide kattintva találjátok meg. A dubstep úgy látszik virágkorát éli.. :)
Mielőtt tovább írnám mindenképp meg kell említenem, hogy ahogy a Forza 4 így ez a rész is bír magyar felirattal. Ha esetleg nem látod, akkor a Xbox-od Settings-ében kell átállítani a localization-t Hungary-re ha eddig nem így volt. Azonban most, hogy magyarul olvashatjuk a szöveget sajnos más funkcióktól esünk el. Erről szintén később ejtek majd pár szót.
A játék indítása után egyik katarzisból esünk a másikba; a rövid intró után rögtön egy igen izmos Dodge-al kell bizonyítanunk vezetési képességeinket és le kell(ene) előznünk Darius-t. Ha minden igaz és jól sejtem akkor ezalatt a játék automatikusan beállítja a szerinte szükséges beállításokat a nehézségi fokozaton. Nem akarok "vészmadárkodni" de szerintem Darius-t itt még esélytelen legyőzni, hiszen amikor éppen sikerülne...
Jön a következő bejátszás: karakterünk épp beszáll a kis szakadt Volkswagen-jébe, hogy a többiek után eljusson a fesztiválra. Na jó, lehet nem szakadt de nem is éppen egy csili-vili sportautó, amivel versenyezni szoktak. A fesztiválra való jutás sem épp szokványos: mindösszesen 10 hely van még a fesztiválra benevezők listáján, így addig kell odaérni amíg van lehetőségünk bejutni a versenyekre. Nem nehéz de gyanítom ha nem sikerül időben eljutni, akkor újra lehet játszani ezt a részt.
A Forza 4 előtti időkből a Racedriver Grid-ben láttam ezt a zseniális megoldást, miszerint újraírhatjuk a történelmet. Ezt úgy kell érteni, hogy ha rosszul vettünk be egy kanyart, esetleg frontálisan ütköztünk, kicsúszunk vagy bármi egyéb hibát követtünk el, akkor az élő játékot vissza lehet egy gombnyomással pörgetni és újra meg lehet próbálni bevenni a kanyart, kikerülni az akadályt, szembejövőt.
A legszebb az egészben, hogy abszolút nem látszik a játékon, hogy rögzítene. Mármint ezt úgy értem, hogy találkozunk már nem egy játékkal, ahol a végigjátszott pályát meg tudtunk nézni és élvezkedni magunkon. Itt teljesen realtime történik, versenyzés közben tudjuk visszajátszani a cselekménysort és meg tudjuk változtatni. Természetesen a pályák végén is van lehetőségünk az egész versenyt újra megtekinteni, amihez eszméletlen sok kameraállást tudunk kiválasztani, valamint a Xbox kontroller triggerjeit használva lassíthatunk, gyorsíthatunk, visszapörgethetjük és visszafelé is lejátszhatjuk a videót.
Talán itt akadt számomra egy negatívum, hogy a kameraállások közül pont az az egy hiányzik, amit én elképzeltem :)
Úgy tűnik, hogy a mostani autóverseny szimulátor játékok visszatértek az alapokhoz és valljuk be: nagyon jól tették! A helyszínek között szabadon kóborolhatunk (értsd: száguldozhatunk), felfedezhetjük az utakat melyből több, mint 200 van a játékban. Ezek igazából útszakaszok de a játék előrehaladtával ezekből a szakaszokból lesznek a versenypályák is.
A száguldozás közben azért nem árt figyelni a szabályosan közlekedő, civil autósokra, kamionosokra és buszosokra. Könnyen eltévedhet a tekintetünk a lélegzetelállító tájakon és egyetlen másodperc is végzetes lehet..de ez a való életben is pont így van..sajnos. Ezzel szemben a visszatekerés funkciót bármikor hívhatjuk segítségül és "jövőlátó" Jedi képességünket felhasználva pontosan tudni fogjuk, hogy melyik sávban és milyen autóval fogunk találkozni. Na nem mintha 250 km/h -val haladva könnyebb lenne kikerülni másodszorra.
A visszatekerés funkcióval egy másik nagyon jó lehetőséget kapunk és ez a képkészítés. Nem számít, ha éppen nagy sebességgel haladsz, előzöl, driftelsz hiszen a visszatekeréssel pont ott állíthatod meg a képet, ahol neked tetszik. Ezt követően a fényképezőmóddal eszméletlen képeket lehet csinálni, melyet a Forza Horizon oldalán meg is tudsz osztani ismerőseiddel. Természetesen ha rendelkezik az xbox-od Live! szolgáltatással. Éppen most futott be a "szerkesztőségünkbe" a hír, hogy az offline játékosok is ki tudják nyerni a játékban készített fotóikat: Egy kis okosság ..(mondjuk most néztem, hogy a program ezen része 5 dollárba kerül. Gyanítom hamarosan lesz ingyenes verzió is, kitartás!)
A megfelelő fénykép-pozíció kiválasztása után effektekkel gazdagíthatjuk még a készülő képet de akár megadhatjuk azt is, hogy a milyen sebességgel oldjon ki a fényképezőgép zárja ezáltal láttatva, hogy az autó kerekei bizony pörögnek! Kiválaszthatjuk azt is mire szeretnénk fókuszálni ámbár ez a része egy picit problémás, hiszen az autónktól elég egyetlen milliméterrel odébb állítani és a lencsét és máris teljesen elmosódva látszódik az általunk vezetett gépcsoda.
A központi hely természetesen a fesztivál konkrét helyszíne, ahol szól a zene, tombol a közönség és záporozik a tüzijáték. Itt tudunk az autóinkra fejlesztéseket venni, design-olni, új autókat vásárolni akár egymástól is (Live! hozzáféréssel rendelkezőknek) és átvenni az új karszalagunkat. Hogy milyen karszalagot?
Nos, versenyekre megfelelő karszalaggal és autóval lehet belépni. A versenyek színkódolva vannak, ami azt jelenti, hogy a kezdetben van egy citromsárga karszalagunk és csak az ilyen színnel jelölt versenyekre tudunk menni. A következő színű karszalagért ezeken a futamokon kell bizonyítanunk és amint megvan a megfelelő pontszám már száguldhatunk is a központi helyszínre átvenni azt.
Ha esetleg már meguntuk az ide-oda furikázást, akkor bizonyos pontokon el vannak rejtve taxi-pontok is, melyek egy kis felár ellenében átvisznek a térkép másik pontjára. Személy szerint ezeket még egyszer sem használtam, mert még eléggé a sebesség hatása alatt vagyok.
Azért nem minden a megfelelő színű szalag sem hiszen vannak versenyek, amiken kifejezetten egy adott autóval lehet indulni vagy épp például az a megkötés, hogy ázsiai autóval kell rendelkeznünk. Ha már itt tartunk egyáltalán nem kell aggódnunk az egyhangúság miatt, hogy csak a gázt kell nyomni parkettáig. Természetesen ez része az alapja a játéknak de azért nem mindegy, hogy milyen jellegű versenyen kell bizonyítanunk.
Az első versenyek egyike - még mielőtt bármilyen karszalagot is átvehetnénk - , hogy egy repülőgépet kell legyőznünk vagyis az pályán elhelyezett ellenőrzőpontokon előbb kell áthaladnunk nála. Ehhez egy Mustang-t kapunk, melyet számomra nem volt könnyű irányítani, hiszen az NFS Carbon által elnevezett izomautók helyett én a sportautók kedvelője vagyok.
Hasonló a verseny, amikor hőlégballonokat kell szintén az ellenőrzőpontokon lehagyni. Higgyétek el: nem olyan egyszerű ez sem, mint ahogy az első hallásra gondolnátok! Lényegében egy ilyen versenyen akadtam el a játékban, ahol az ellenfél egy helikopter és nekem egy Chevrolet-tel kell(ene) lehagynom. Ha a helikopter leelőz - ami nálam nagyjából az első kanyar után meg is történik - , akkor vége a dalnak.
Ezeken felül természetesen ott vannak az autó-autó elleni küzdelmek is, amik jobbára a fesztivál részei de egy kis játékidő elteltével lehetőségünk lesz utcai versenyekre is benevezni, melyek nem tartoznak kifejezetten a Horizon eseményeihez. Ezeken az utcai versenyeken elég mennyiségű fizetőeszközt tudunk összeharácsolni, esetenként új autókat is el tudunk nyerni ellenfeleinktől.
Fizetőeszköz..A játékban csak FE-nek hívják - angolul CR - és ahogy már azt megszokhattunk, ezzel tudunk fejlesztéseket, autókat, festéseket stb.-t vásárolni. Minden futamnak megvan az alapnyereménye de ezen könnyen módosíthatunk pozitív illetve negatív irányban.
Minden verseny előtt a menürendszer tűnik fel és ennek segítségével pár gombnyomással tudunk állítani a nehézségi fokozaton. Nálam az ellenfelek és maga a játék nehézségi szintje is közepesre van állítva, ezért eleve +20%-ot kapok a nyereményemhez de ha kikapcsolom a kipörgésgátlót az érték +40%-ra ugrik.
Speciel nem javaslom a kipörgésgátló kikapcsolását, mert az autó fejlesztésével elég egy picit a gázra lépni és az autó máris 360 fokot pördült.
Gondoltam beleveszek minden fejlesztést a hőn áhított és végre megvásárolt BMW-mbe. Nagyon állat lett, őszintén szólva! Volt egy verseny, ami egy kicsit nehézkes volt számomra így az új fejlesztésekkel együtt egy gonosz mosollyal visszaindultam a futam helyszínére. "Most megkapjátok..." - gondoltam.
A verseny indulásakor azonban a játék kiírta, hogy túl erős az autóm a többi résztvevőhöz képest... Hát igen, ezt megszívtam. Vagy mégsem?
A játék egyből felajánlotta, hogy a megfelelő szintre hozza a kocsimat, mindezt természetesen ingyen és bérmentve, egyetlen gombnyomásra. A verseny végeztével minden visszaáll az általunk fejlesztett verzióra és már mehetünk is tovább.
A cikk elején említettem a vezetési stílust. A Horizon fesztiválon 250 sofőr vesz részt és a vezetési technikájuk alapján lépnek előre a hírnév tekintetében.
Pontokat kapunk szinte mindenért, legyen szó akár driftelésről, kézifékes fordulásról, centizésről (mennyire vagyunk közel a másik autóhoz), traffipax pontoknál de akár azért is ha kihasználjuk az ellenfél mögötti szélárnyékot is.
Ezeket a pontokat mind a versenyen, mind a szabad kóborlás módban folyamatosan kapjuk és természetesen a ranglétrán haladva egyre nehezebb lesz a következő helyezést elérni. Azért aggodalomra nincs ok, hiszen jelenleg olyan 170. vagyok és egyáltalán nem izzadtam le 80 helyezést előrelépni. :)
A versenyeken segítségül kapjuk az ideális ívet mutató csíkot is. Ez a csík az ideális ív mutatásán felül a sebességünkre is reagál és szépen lassan a zöldből pirosra vált ha úgy ítéli meg, hogy túl gyorsan megyünk a következő kanyar sikeres bevételéhez. Természetesen nem kell egyetérteni vele, ha érzünk magunkban annyi képességet és tehetséget, hogy a hajtűkanyart 200 km/h-val is be tudjuk venni.
Természetesen ezen funkció kikapcsolható további extra FE reményében.
Ugyanezen csíkok mutatják a térképen általunk megjelölt ponthoz az útvonalat szabad kóborlás módban. Nevezhetjük így GPS-nek is de ezenfelül egy női hang is mondja, hogy merre kell fordulni a következő lehetőségnél. Ha esetleg rendelkezünk Kinect-tel és nem ragaszkodunk a magyar felirathoz illetve menühöz, akkor a GPS akár hang alapján is vezérelhető. (ehhez az Xbox System/Console Settings részben a localization-t kell állítani)
A térképen bogarászni, állandóan új célt megjelöl egy idő után fárasztó. A Kinect segítségével adhatunk hangutasítást, hogy mely pontot jelölje meg a GPS; ez lehet a következő verseny, a hozzánk legközelebbi verseny és így tovább.
Így vagy úgy, a rendelkezésre álló világ hatalmas a játékban így vagy a térképes vagy a Kinectes megoldást, de valamelyiket használnunk kell.
A játékot tovább színesíti, hogy a térképen vannak elrejtett "kincsek" valamint a fejlesztésekhez kedvezményeket biztosító táblák. A "kincses" térképet meg lehet vásárolni a xbox Live! felhasználók részére, de az offline játékosok számára is lehetőség van a megtalálásukra. A térkép természetesen pontosan megmutatja hová kell menni, míg a Live! hozzáféréssel nem rendelkezők számára a versenyszervező leányzó szól és határolja be a térképen.
A kedvezményt nyújtó táblákból összesen 100 darab van elhelyezve a játék világában, egyesével 1% kedvezmény nyújtanak a fejlesztésekért fizetendő árhoz. Ez azt jelenti, hogy ha mindet megtaláltuk akkor a végén nem kell már a tuningért fizetni! :) Ezeket a táblákat piros pöttyök jelölik a térképen de természetesen csak azokon az utakon, amiket már felfedeztünk. (ezen a térképen éppenséggel zöld de ez ne tévesszen meg senkit; a játékban piros lesz)
A játék elkezdése előtt nem vártam igazán semmit sem a címtől. Láttam róla képeket, láttam mennyire szép de talán már kicsit én is kezdek öregedni és annyira nem vágyom már az autószimulátorokkal játszani, mint régen. Azonban pár perc után hatalmasat szólt! Igazából annyira megtetszett, hogy valóban kíváncsivá tett az október 30-án megjelent új Need for Speed Most Wanted, legalábbis annak kapcsán, hogy hogyan szeretne a Forza Horizon-ra ráverni. (a következő cikkem az NFSMW-vel fog foglalkozni)
Szerencsére kivették a Kinect-el való vezetés lehetőségét és helyette egy másik megoldással igyekezett a Microsoft és a Turn 10 bevonni az audiovizuális kontrollert a nem feltétlen casual játékosok számára. Jól tették!
A Forza ezen részét nyugodtan ajánlom mindenkinek, aki szerette a régi autós játékok hangulatát. Meglepetés lesz az biztos, hiszen ez a játék rápakol még azokra is: buli, jó zene és száguldás, ami "kifér a csövön" .






a helikopteres ahol elakadtál oda csak annyit hogy én is azthittem ha megelőz 1 szer a helikopter akkor vége van és sokáig nemis csináltam aztán rászántam az időt és ugy 3 vagy 4 probálkozás után sikerült megcsinálni :) persze az elején még igyis lehagyott de az utolsó vagy az utolsó 2 checkpoint nál már én vezettem :D
VálaszTörlés(itt tényleg érdemes bekapcsolni a kipörgésgátlót )
a másik hogy szerintem a forza ezen része is azoknak készült akik szeretnek tudnak játszani ien játékokkal
mert ez nem olyan fos mint az NFS de ezegy hosszabb sztori :) jah hogy a kipörgésgátló ideális sávmegjelenités stb stb ezeket kikapcsolva igaz megkell tanulni de sokkal élvezetesebbet lehet menni :) meg ugye még a kézi váltó az nagyon sokat dob :D de mondjuk aztmár soknak tartom énis h belehet állitani h kuplung is kelljen :D az az 1 még nekemsem megy :D meg még 1 furcsa dolog :O lehet csak nekem az de az miért van hogy látom h a többi versenyző pl mehet honda crx el vagy pagani zonda ( sima ) val amikor nekem ezek az autók nemérhetők el ?